Historia handlu

0
305
Rate this post

Handel od wieków jest uznawany za jedną z ważniejszych dziedzin gospodarki. Można niemalże powiedzieć, że osoby zajmujące się handlem uprawiają jeden z najstarszych zawodów świata, ponieważ wymiana różnych produktów była już znana przed wiekami. Zachowały się liczne źródła świadczące o tym, że mieszkańcy Egiptu i Mezopotamii zajmowali się wymianą rożnego rodzaju towarów, wysyłali je w różne odległe miejsca, aby w zamian za to zyskać produkty których im brakowało. Handel stawał się coraz popularniejszy i z tego powodu można mówić o tym, że powstawały liczne szlaki handlowe. Wzdłuż nich wędrowali kupcy, przewożąc różne cenne rzeczy, aby móc je zamienić na inne. Szlak o którym pamiętamy do dziś łączył Chiny ze Starożytnym Rzymem i był nazywany Jedwabnym Szlakiem.

Była to niebagatelna odległość bo szlak liczył sobie ponad 6500 tysięcy kilometrów. Nie można też zapomnieć, że handel jest bardzo ściśle związany z odkryciami geograficznymi. Można wręcz powiedzieć, że większość odkryć odbyła się przez przypadek, kiedy szukano lepszej drogi dla kupców. Tak oczywiście było z odkryciem Ameryki oraz znalezieniem morskiej drogi do Indii. Część wypraw była wręcz sponsorowana przez kupców, którzy liczyli, że jeśli znajdą lepsze drogi, będą oni mogli się bardziej wzbogacić. Kolonizacja nowych lądów również była w dużej mierze związana z handlem. Kupcy liczyli, że spotkają tam ludzi z którymi będą mogli wymieniać rożne wyroby. Kolejnym ważnym wydarzeniem w historii świata była rewolucja przemysłowa. Doprowadziła ona do tego, że zrezygnowano z małych manufaktur, które produkowały niewielką ilość dóbr, które następnie był sprzedawane za wielkie pieniądze. Dzięki postępującemu przemysłowi zaczęły powstawać wielkie fabryki, gdzie praca odbywała się bardzo szybko, a produkcja rosła błyskawicznie. Dzisiaj handel wygląda nieco inaczej niż przed wiekami. W dużej mierze opiera się na współpracy pomiędzy poszczególnymi państwami, które wymieniają między sobą rożne towary. Dodatkowo możemy mówić też o coraz to lepszej technologii, która sprawia, że handel wciąż się zmienia.